Hier wordt de Ford msa in dienst gesteld. (1938)

2 pomp is de Ford MSA.

Korps foto van de Amersfoorts brandweer.(1938)

De motorspuit is aangeschaft door de gemeente Amersfoort in 1938.

De motorspuit heeft jaren aan de Westersingel gestaan in Amersfoort. Omstreeks 1973 is de motorspuit uit dienst gehaald, toen is de brandweer verhuisd.

De motorspuit heeft ook een bijnaam gekregen: Scheve Jet. De bijnaam is zo gekomen omdat de motorspuit tijdens het rijden achter de auto aan slingerde hij zat nooit recht achter de auto (Landrover)

De motorspuit is gemaakt in 1937 en ingebruik genomen in 1938. De motorspuit heeft een Ford v 8 Flathead motor.

De flatheads zijn gemaakt voor meerdere divisies: personen- en vrachtwagens, de export en voor het leger.

De motor in mijn motorspuit is een motor die gemaakt is voor het leger en stamt uit 1937.

Deze motor is een zogenoemde "21 stud engine" dus 21 kopboutmotor omdat de koppen met 21 bouten vastzitten.

Dit type heeft de naam 221. De motor wordt gevoed middels een enkele carburateur en heeft 85 pk ( 63 kW)

 

 

 

Zo was de pomp toen ik hem heb gekregen.

Zo was de pomp toen ik hem heb gekregen.

Pomp in elkaar gezet.

Pomp in elkaar.

Oom Adri tekent het logo er weer op.

Oom Adri legt de laatste hand aan de logo.

Eind resultaat. Super mooi.

Oud en nieuwe brandshot/ instrumenten paneel.

Meters en schakelaars zitten er weer in.

Nieuwe bedrading aan leggen.

Nieuwe bedrading.

Brandschot weer op de motorspuit.

Nieuwe kistje voor de Motorspuit

Kistje geschuurd en kan gelakt worden.

Kistjes klaar.

Kistje aan de motorspuit. Het ander kistje hangt aan de andere kant en daar zit de accu in.

De pomp nu nog rood.

Pomp ontdaan van de rode verf.

Kraantjes en leidingen ook schoon.

Logo voor de helft gepoetst.

Eind resultaat.